Kdo je ohrožen mikrospánkem?

Obecně lze říci, že všichni lidé. Každý řidič může podlehnout únavě a ospalosti a může dojít k mikrospánku.

Riziko mikrospánku je v rámci populace rozloženo nerovnoměrně.

Nejrizikovější doby jsou v průběhu noci, kdy je naše tělo principelně nadstaveno „na spánek“ a v pozdním odpoledni, kdy se většina lidí vrací z práce, je unavena po celém dni a je nutno věnovat další pozornost řízení vozidla.

V rámci výzkumu se zjistilo, že nejrizikovějšími skupinami jsou

  • mladí muži,
  • lidé pracující na směny,
  • profesionální řidiči a
  • lidé s neléčenými poruchami spánku – např. s obstrukční spánkovou apnoe, nespavostí.

Zvláštní rizikové skupiny představují

  • mladí lidé, především muži do 26 let – tato skupina více riskuje, žijí většinou čilým společenským životem a nevěnují zaslouženou pozornost spánkové hygieně,
  • lidé s delší pracovní dobou, nočními provozy,
  • lidé pracující více jak 60 hodin týdně,
  • profesionální řidiči,
  • lidé s neléčenými poruchami spánku – například u řidičů s neléčenou obstrukční spánkovou apnoe je sedm krát vyšší riziko usnutí za volantem než u „normálního“ řidiče,
  • obchodní zástupci – kteří tráví mnoho času na cestách.

Jste i Vy ohroženi?

Dříve, než budete řídit, zvažte, zda jste:

  • dostatečně vyspalí a odpočinutí – obecně lze říci, že 6 hodin spánku nebo méně ztrojnásobuje riziko, každý člověk má svou individuální potřebu spánku,
  • trpíte nespavostí, máte nekvalitní neosvěžující spánek, máte spánkový deficit,
  • řídíte dlouhé vzdálenosti bez řádného odpočinku, přestávek a osvěžení,
  • řídíte přes noc,
  • užíváte léky, které mohou ovlivnit řízení – antidepresiva, antihistaminika,
  • pracujete více jak 60 hodin týdně,
  • pracujete na směny,
  • pracujete na více jak jeden pracovní úvazek,
  • pijete alkohol,
  • řídíte sám nebo jedete dlouho.